کاردرمانی قدرت خاوری » کاردرمانی کلینیک حامی » کاردرمانی در منزل چگونه انجام می شود؟
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

کاردرمانی در منزل چگونه انجام می شود؟

در قالب کلی توانبخشی کودکان شامل کاردرمانی و گفتاردرمانی است. در حالت عادی و مرسوم برگزاری جلسات توانبخشی در مراکز تخصصی کار درمانی و گفتار درمانی انجام می شود که در اشکال دولتی (مانند مراکز بهزیستی و بیمارستانی)، نیمه دولتی یا خیریه ها و یا مراکز خصوصی سازماندهی شده اند. مراکز کاردرمانی بسته به بودجه و سرمایه سازمان یا شخص مدیریت کننده آن به تجهیزات و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مجهز می شوند که با استفاده از آن ها اعمال تکنیک ها و دانش درمانگران با سهولت بیشتری امکانپذیر است. آنچه مسلم است این است که در وهله و اولویت نخست، عامل اصلی و موثر در نتیجه بخشی فرآیند کاردرمانی، تخصص، مهارت و تجربه درمانگر است. در مرحله بعد تجهیزات و امکانات می توانند به عنوان تسهیل کننده و کمکی در روند کاردرمانی مورد استفاده قرار گیرند.

علل انتخاب کاردرمانی در منزل به جای مراجعه به کلینیک

به همین دلیل در شرایط خاص و ویژه بعضی از والدین کودکان ترجیح می دهند کار درمانی کودک خود را به جای کلینیک، در منزل دنبال کنند.

گرفتاری های شغلی والدین، بعد مسافت، ترافیک، شرایط آب و هوایی و نگرانی های دیگر از جمله عواملی هستند که والدین را ترغیب می کنند علیرغم هزینه بیشتر، کاردرمانی در منزل و مزیت آن نسبت به مراجعه به کلینیک گزینه کاردرمانی در منزل را انتخاب کنند.

کاردرمانی در منزل برای چه کودکانی مناسب است؟

ممکن است این سوال مطرح شود که کاردرمانی یا گفتاردرمانی در منزل برای چه کودکانی مناسب است؟ در پاسخ باید گفت که تقریبا هیچ محدودیتی برای انجام کاردرمانی در منزل برای هیچ کودکی وجود ندارد. مگر اینکه کودک از لحاظ شرایط تنفسی یا سایر مسائل حیاتی نیاز به مراقبت های ویژه در بخش های بیمارستانی داشته باشد. بدیهی است که تفاوت تشخیص و نوع بیماری کودکان در تعیین میزان بهره مندی آن ها از کاردرمانی در منزل تاثیرگذار خواهد بود و هر چه مشکل کودک خفیف تر باشد، امکان اجرای تکنیک ها در منزل بیشتر و راحت تر بوده و در نتیجه پاسخ بهتر و قابل مشاهده تری مشاهده می شود.

در هر حال اگر والدینی به هر دلیلی امکان مراجعه به کلینیک برای استفاده از خدمات توانبخشی را نداشته باشند، می توانند از خدمات کاردرمانی در منزل استفاده کنند. هرچند اولویت با مراجعه به مرکز کاردرمانی است.

تکنیک های کاردرمانی در منزل

ابزار کاردرمانی کلینیک حامی
تعدادی از ابزار کاردرمانی که در کلینیک حامی مورد استفاده قرار می گیرد.

در مورد تکنیک های مورد استفاده در منزل باید مجددا به تشخیص و شدت بیماری اشاره نمود. کاردرمانگری که به منزل مراجعه می کند، با توجه به امکانات مالی خانواده و حتی وسایل موجود در منزل ممکن است تجهیزات مختصری جهت تسهیل روند کار سفارش دهد تا در حین جلسات مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از تاب، توپ، آینه، پشتی، سطح شیبدار، تصاویر آلبوم ها، اسباب بازی ها و حتی مبلمان منزل از جمله وسایلی هستند که می توان به عنوان ابزار برای جلسات کاردرمانی در منزل استفاده کرد.

تعداد جلسات کاردرمانی در منزل

روال اجرایی کار به این صورت است که والدین پس از جستجو و تحقیقات کافی در مورد درمانگر مورد نظر خود با هماهنگی با شخص درمانگر یا با هماهنگی با مسئول فنی یک کلینیک کار درمانی خوب، زمان و تعداد جلسات کاردرمانی در منزل را مشخص می کند. سپس تعداد جلسات لازم و موعد برگزاری آن ها تعیین می شود.

تعیین تعداد جلسات کاردرمانی در منزل به نظر تخصصی کاردرمانگر و نیز توانایی مالی و امکان و زمان خانواده بستگی دارد که در یک روند مراجع-محور (client-centered) تنظیم و تعیین می گردد.

مزایا و معایب کاردرمانی در منزل

بدیهی است که کاردرمانی در منزل هم مانند هر شیوه درمانی دیگر مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

مزایای کاردرمانی در منزل

  • انجام تمرینات و تکنیک های کار درمانی در محیطی امن و آرام مثل منزل که برای کودک آشنایی داشته و حس آرامش القا می کند.
  • کاهش خستگی و استهلاک کودک و خانواده در بحث رفت و آمد، ترافیک، شرایط مختلف جوی و …
  • امکان تنظیم زمان جلسات به میل خانواده و شرایط خواب و استراحت کودک
  • استفاده کامل از مدت زمان جلسه درمانی (از آن جایی که جلسات درمانی در کلینیک طی مدت زمان مشخصی تعیین می شود، راس ساعت مشخصی نیز جلسه به پایان می رسد. بنابراین اگر مراجعه کننده با تاخیر به جلسه کاردرمانی برسد، زمان را از دست می دهد. ولی در منزل اگر درمانگر دیر برسد، کل تایمی که با خانواده توافق کرده است را باید کامل کند.)
  • توجه و تمرکز بیشتر کودک به جلسه درمانی به علت خلوتی و اختصاصی بودن محیط منزل

معایب کاردرمانی در منزل

  • عدم امکان استفاده از تکنولوژی ها و تجهیزات توانبخشی
  • عدم امکان تطابق پذیری و پذیرش والدین نسبت به مسائل فرزند به علت عدم ارتباط با سایر مراجعین و والدین آن ها

هزینه کاردرمانی در منزل

هزینه کاردرمانی در منزل بسته به فاکتورهای مختلفی تعیین می شود. از همین رو نمی توان مبلغ ثابتی را برای همه کودکان در نظر گرفت. برخی از عوامل موثر در تعیین هزینه کاردرمانی به شرح زیر است:

  • تعداد جلسات کاردرمانی در منزل؛
  • روش هایی که کاردرمانگر از آن ها استفاده می کند؛
  • ابزاری که برای درمان سفارش می دهد؛
  • شدت بیماری کودک؛
  • سن کودک؛
  • مدت زمان هر جلسه درمانی؛
  • و …

بنابراین بهترین راه برای اطلاع از هزینه کاردرمانی در منزل این است که ابتدا به یک کلینیک کاردرمانی خوب مراجعه نمایید. کاردرمانگران و متخصصین در کلینیک کودک شما را معاینه می کنند و پس از تعیین جزئیات روند درمان، در مورد هزینه به شما اطلاع می دهند.

نتیجه گیری


با توجه به تمام مطالب فوق می توان دریافت که کار درمانی در منزل مزایای بسیاری دارد اما معایبی هم دارد که شاید قابل چشمپوشی نباشد و پروسه درمان را با مشکلاتی همراه سازد. بنابراین بسته به شرایط کودک می توانید حداقل چند جلسه درمانی را در منزل سپری کنید. سپس بر اساس ارزیابی و تشخیص کاردرمانگر، ممکن است نیاز به ادامه پروسه درمان به صورت حضوری داشته باشید.

کاردرمانی قدرت خاوری

کاردرمانی قدرت خاوری با بهره گیری از کادری مجرب، متعهد و علمی و استفاده از تجهیزات به روز توانبخشی در راستای هدف خدمت به جامعه توانخواهان ایران، آماده ارائه خدمات نوین توانبخشی و باز توانبخشی در حیطه های مختلف جهت بهبود و تعالی سطح عملکردی و استقلال کودکان مبتلا به ضایعات سیستم عصبی مرکزی است. کاردرمانی قدرت خاوری با رویکردی "مراجع محور" پس از ارزیابی و معاینات اولیه اهداف کوتاه مدت و بلند مدت درمانی مراجع را به صورت واضح و مشخص به ایشان ارائه نموده و پس از اطمینان از آگاهی کامل مراجع به روند و مسیر درمان، خدمات توانبخشی را ارائه می نماید.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
یادگیری رنگ

یادگیری رنگ

رنگ و یادگیری رنگ ها یکی از اجزای دنیای شاد کودکان است. کودک یاد می‌گیرد با رنگ‌ نشانه‌گذاری کند،...

کاردرمانی کلاب فوت

کاردرمانی کلاب فوت

یکی از شایع‌ترین نابهنجاری‌های زمان تولد در نوزادان و کودکان کلاب فوت است. می‌توان گفت از هر هزار...

ادراک فضایی در کودکان

ادراک فضایی در کودکان

فرض کنید در خانه خود در حال راه رفتن هستید اما نتوانید موقعیت اشیای موجود در محیط و فاصله آن‌ها را...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

2 دیدگاه ها
  1. سلام وقت بخیر
    من دو فرزند دو فلو دارم که دکتر فرموده نیاز به گفتار درمانی وسناخت اطرافیان را لازم دارند
    ونیاز به یک کارد مان خانوم دز منزل هفته ای سه جلسه دارم
    می‌توانید راهنمایی بکنید من را

    پاسخ
    • سلام و وقت بخیر
      بله برای تعیین نوبت با شماره‌های کلینیک تماس بگیرید یا در واتسپ پیام بگذارید.
      09393223208
      02122504564

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *