کاردرمانی قدرت خاوری » فلج مغزی » چند حقیقت مهم در مورد کودکان فلج مغزی
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

چند حقیقت مهم در مورد کودکان فلج مغزی

علت فلج مغزی چیست؟ فلج مغزی شایع ترین اختلال حرکتی است که در کودکی رخ می‌دهد. می‌تواند کل بدن یا فقط یک اندام را درگیر کند. خونریزی مغزی، تشنج، عفونت، آسیب به سر و… علت های شایع فلج مغزی کودکان می‌باشند.

هرچقدر در مورد کودکان فلج مغزی بیشتر بدانید بهتر می‌توانید خود را با شرایط زندگی یک فرد سی پی هماهنگ کنید و شرایط خاص را مدیریت کنید. برای اینکه بدانید فلج مغزی چیست و چگونه بر زندگی کودکان فلج مغزی تاثیر میگذارد، ادامه متن را از دست ندهید!

علت فلج مغزی

آیا کودکان فلج مغزی عمر طولانی دارند؟!

بیماری فلج مغزی به تنهایی زندگی کودکان را تهدید نمی‌کند و کودکان فلج مغزی امید به زندگی مشابه افراد عادی دارند. طول عمر کودکان فلج مغزی به شدت فلج مغزی، علائم و مراقبت‌های انجام شده، بستگی دارد و قابل تخمین نیست.

برای اطلاعات بیشتر در این باره مطلب زیر را بخوانید: عمر کودکان فلج مغزی

01:52
truncate dir-rtl

طول عمر کودکان فلج مغزی

آپارات کلینیک حامی

آیا کودکان فلج مغزی کاملا شبیه هم هستند؟

هر کودک فلج مغزی علت و علائم خاص خود را دارد و هیچ دونفری در این بیماری شبیه هم نیستند. اگرچه که ما تقسیم‌بندی مشخصی برای انواع فلج مغزی داریم اما علائم فلج مغزی و مشکلات همراه بسیار متنوع است و طیف گسترده ای را شامل می‌شود. از آنجایی که علائم هر کودک فلج مغزی با دیگری فرق می‌کند، درمان آنها نیز باهم متفاوت است.

آیا در کودکان مبتلا به سی پی جمعیت پسران بیشتر از دختران است؟

خبر بد برای پسرها… بله! تحقیقات نشان‌ می‌دهد که پسران بیشتر از دختران به فلج مغزی مبتلا می شوند. بناراین می‎‌توان نتیجه گرفت که گاهی ژنتیک پسران علت فلج مغزی می‌شود.

آیا بیماری کودک فلج مغزی به مرور زمان بدتر می‌شود؟

خوشبختانه بیماری سی پی یک بیماری پیشرونده نیست! آسیب مغزی در طی زمان بدتر نمی‌شود. فقط ممکن است علائم تغییر کنند. علائم هم نسبت به شرایط بهداشتی، مراقبتی، درمان منظم و پیگیری های لازم تغییر می‌کنند. در واقع هرچقدر کودک فلج مغزی بیشتر حمایت شود از پیشرفت علائم جلوگیری خواهد شد. اما از عوارض اسکلتی عضلانی نباید غافل شد. این عوارض را عواملی مثل کم تحرکی و وضعیت بد بدن ممکن است ایجاد کند. همین امر لزوم دوره‌های فالوآپ کاردرمانی فلج مغزی را در بزرگسالان فلج مغزی نشان می‌دهد.

راه های ارتباطی با حامی

آیا کودکان چندقلو، بیشتر در معرض ابتلا به فلج مغزی هستند؟

تحقیقات دانشمندان نشان‌دهنده ارتباط چندقلوزایی با فلج مغزی می‌باشد. احتمال ابتلا به فلج مغزی در کودکان دوقلو و سه قلو بیشتر از کودکان تک قلو است. به همین دلیل چندقلوها حاملگی و زایمان حساسی دارند که در صورت بروز مشکل می‌تواند از علت های فلج مغزی شود.

آیا فلج مغزی واگیر دارد؟

به هیچ وجه فلج مغزی واگیر ندارد!
فلج مغزی به علت یک آسیب در مغز اتفاق می‌افتد و به هیچ وجه واگیر ندارد! به این معنی که این بیماری قابل انتقال به دیگری نیست و کودک فلج مغزی فقط در اثر آسیب به مغز به این بیماری مبتلا می‌شود.

آیا فلج مغزی ارثی است؟!

هرچند که در تحقیقات اخیر ارتباطاتی بین وراثت و علت فلج مغزی کشف شده است ولی هنوز دانشمندان آن را کاملا به رسمیت نشناخته اند.
پس می‌توان گفت که فرزندان افراد مبتلا به فلج مغزی می‌توانند کاملا سالم باشند و بیماری را از پدر و مادر خود به ارث نبرند.

آیا فلج مغزی کودکان ناشی از سیگار کشیدن مادران است؟!

ارتباط سیگار کشیدن با فلج مغزی

فلج مغزی میتواند در اثر مرگ سلولی غیرمعمول در مناطقی از مغز که به حرکت مرتبط است، رخ دهد. مطالعات نشان داده اند که وقتی مادر بارداری سیگار می‌کشد، باعث می‌شود اکسیژن کافی به جنین نرسد و مرگ سلولی اتفاق بیفتد.

به همین دلیل دانشمندان ارتباط بین سیگار کشیدن مادر باردار و کودکان فلج مغزی را تایید کرده اند.یعنی یکی از علت های فلج مغزی می‌تواند سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری باشد.
همچنین برای پیشگیری از ابتلا به فلج مغزی کودکان، توصیه می‌کنند که حتما باید قبل از بارداری سیگار را ترک کرد. هرچقدر فاصله ترک سیگار با بارداری بیشتر باشد، احتمال ابتلا به فلج مغزی کودکان، کمتر می‌شود.

آیا کودکان فلج مغزی در بزرگسالی مستقل می‌شوند؟

استقلال کودکان فلج مغزی مانند علائم آنها کاملا متفاوت است و بستگی به شدت بیماری و پیشرفت آن دارد. برخی افراد می‌توانند به تنهایی راه بروند، کار کنند، ازدواج کنند و بچه دار شوند! حتی برخی افراد مبتلا به فلج مغزی می‌توانند رانندگی کنند!
از طرفی ممکن است برخی هم در کارهای روزمره نیاز به کمک داشته باشند و نتوانند به تنهایی از پس کارهای ساده بربیایند.

آیا فلج مغزی در بزرگسالان هم رخ می‌دهد؟

بیماری فلج مغزی یک اختلال حرکتی است که قبل، حین و یا بدو تولد رخ میدهد. درواقع شما نمی‌توانید در سنین بالا به فلج مغزی مبتلا شوید. یعنی نمی‌توان گفت فردی که در بدو تولد سالم بوده، به علت افزایش سن و اتفاقاطی در طول عمر، به فلج مغزی مبتلا شده است. البته اگر شدت فلج مغزی بسیار خفیف باشد ممکن است کمی بعد از تولد تشخیص داده شود ولی آسیب فلج مغزی در همان قبل، حین و یا ابتدای تولد رخ داده است. پس اگر علائمی مشابه علائم فلج مغزی در بزرگسالی مشاهده کردید، باید به دنبال تشخیص بیماری دیگری باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر حتما مقاله فلج مغزی خفیف را مطالعه کنید!

آیا کودک فلج مغزی، بطور ذاتی اختلال ذهنی دارد؟!

بیماری فلج مغزی یک اختلال حرکتی است و بطور مستقیم هوش کودکان فلج مغزی را درگیر نمی‌کند.
با این حال درصد قابل توجهی از کودکان فلج مغزی دارای اختلالات ذهنی هستند!
البته برخی از کودکان فلج مغزی هم هیچگونه اختلال ذهنی ندارند و هوش آنها کاملا مشابه کودکان عادی است.

آیا بزرگسالان مبتلا به فلج مغزی می‌توانند بچه دار شوند؟

علاوه بر اینکه فلج مغزی ارثی نیست، همچنین مانع بارداری هم نمی‌شود!
بزرگسالان مبتلا به فلج مغزی می‌تواند بچه دارشوند و بارداری طبیعی را بگذرانند که اینها بستگی به شدت فلج مغزی فرد و مراقبت های لازمِ او دارد. همانطور که چالش های زیادی برای افراد مبتلا به فلج مغزی وجود دارد، بارداری هم یکی از سخت ترین چالش های آنها می‌باشد. پس باید در این مورد بسیار تحقیق کرد و آمادگی های لازم را کسب نمود.

آیا کودکان فلج مغزی فقط مشکلات حرکتی دارند؟

فلج مغزی صرفا یک اختلال حرکتی می‌باشد ولی ممکن است با اختلالات دیگری مانند اختلالات شنوایی، بینایی، گفتاری، گوارشی و… بطور همزمان اتفاق بیفتد و شما تصور کنید که این اختلالات هم به علت فلج مغزی کودکان می‌باشد. ولی فلج مغزی به تنهایی فقط یک اختلال حرکتی است که می‌تواند با مشکلات دیگری همراه باشد. بطور مثال علاوه بر آسیب مغزی که منجر به فلج مغزی شده است، آسیب دیگری در مغز می‌تواند همزمان رخ داده باشد که به بینایی مرتبط باشد.
مقاله بیماری های همراه فلج مغزی اطلاعات مفیدی درباره این موضوع به شما خواهد داد.

گیف اینستاگرام-حامی

مهمترین نکته ای که در مورد کودکان فلج مغزی باید بدانید!

کودک فلج مغزی، اول از همه «یک کودک» است و در وهله دوم یکی از ویژگی‌های او ابتلا به فلج مغزی است.
پس یادتان نرود او علاوه بر دارو و توانبخشی، مانند هر کودک دیگری به بازی، حمایت عاطفی، عشق و کودکی کردن نیاز دارد. پس علاوه بر گذراندن راه های مختلف برای بهبود فلج مغزی کودکان، نیاز های کودکی آنها را نیز فراموش نکنید!

برخی از بهترین روش های درمان فلج مغزی کودکان را مرور کنیم:

  • گفتاردرمانی: برای تقویت عضلات صورت و دهان، تقویت مهارت‌های زبانی و گفتاری، بهبود مهارت‌های ارتباطی، بهبود مسائل مربوط به بلع و تغذیه و… (گفتار درمانی در کودکان فلج مغزی)
  • کاردرمانی: تقویت استقلال در عملکردهای روزانه، بهبود مهارت‌های حرکتی و…
  • داروها: برای تسکین درد، کاهش شدت و وقوع تشنج و…

مقاله درمان فلج مغزی در کودکان می‌تواند اطلاعات کاملی درباره انواع روش‌های درمانی فلج مغزی به شما بدهد.

سخن آخر

در این مقاله علت فلج مغزی و سوالاتی که ممکن است برای والدین این کودکان پیش بیاید صحبت کردیم. امیدواریم به پاسخ سوالات خود رسیده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با واتسپ کلینیک حامی در ارتباط باشید.

کاردرمانی قدرت خاوری

کاردرمانی قدرت خاوری با بهره گیری از کادری مجرب، متعهد و علمی و استفاده از تجهیزات به روز توانبخشی در راستای هدف خدمت به جامعه توانخواهان ایران، آماده ارائه خدمات نوین توانبخشی و باز توانبخشی در حیطه های مختلف جهت بهبود و تعالی سطح عملکردی و استقلال کودکان مبتلا به ضایعات سیستم عصبی مرکزی است. کاردرمانی قدرت خاوری با رویکردی "مراجع محور" پس از ارزیابی و معاینات اولیه اهداف کوتاه مدت و بلند مدت درمانی مراجع را به صورت واضح و مشخص به ایشان ارائه نموده و پس از اطمینان از آگاهی کامل مراجع به روند و مسیر درمان، خدمات توانبخشی را ارائه می نماید.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
فرم SR و روش نمره دهی شدت لکنت

فرم SR و روش نمره دهی شدت لکنت

در دنیای پیچیده و چند وجهی لکنت، به ابزاری نیاز داریم تا لکنت را کمّی کنیم و به شدت وقوع آن عددی...

برنامه درمانی لیدکامب

برنامه درمانی لیدکامب

برای درمان لکنت روش‌های درمانی بسیار زیادی وجود دارد، اما یکی از آن‌ها که طبق شواهد علمی و...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

4 دیدگاه ها
  1. سلام. میشه با آزمایش ژنتیک چک کرد که احتمال فلج مغزی برای فرزندان وجود داره یا نه؟

    پاسخ
    • سلام. فلج مغزی اختلال ژنتیکی نیست و تنها اگر بخواهیم بین فلج مغزی و اختلالات ژنتیکی که علایم شبیه فلج مغزی دارند تشخیص افتراقی بگذاریم آزمایش ژنتیک انجام می شود. فلج مغزی با شرح حال، معاینه و تست هایی مثل ام آر آی تشخیص داده می شود.

      پاسخ
  2. از چه سنی باید کاردمانی و توانبخشی فلج مغزی رو شروع کرد؟ انقدر هزینه ها سنگین… من بچه ام الان دو سالش ولی هیچکاری رو شروع نکردم براش…

    پاسخ
    • سلام. کودک فلج مغزی از بدو تشخیص نیاز به کاردرمانی دارد و هر چه سن بالاتر برود انعطاف پذیری مغز کمتر شده و در نتیجه پیشرفت مراجعه کننده کمتر خواهد بود. زمان را از دست ندهید.

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *